Opfriscursus Wiskunde

De opfriscursus wiskunde is niet verplicht. De cursus is bedoeld voor studenten die hun basisvaardigheden willen testen en eventueel bijspijkeren.
In het verleden is nogal eens gebleken dat studenten moeite hebben om de eerste wiskunde colleges te volgen. De problemen lagen dan eigenlijk vooral in het niet goed beheersen van de basisvaardigheden.
Je moet hierbij denken aan het wegwerken van haakjes, het algebraïsch manipuleren van wiskundige uitdrukkingen, het bereken van afgeleide functies et cetera.

Doel en structuur van de cursus

De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten van elk vier klokuren. De bijeenkomsten vallen in de eerste twee weken. Op deze manier hopen we dat de studielast voor de reguliere vakken het minst in het gedrang komt. Uiteraard hebben deze vakken prioriteit.

In de eerste week van de cursus zullen we vooral kijken of er problemen ofwel deficienties zijn, en zo ja, welke onderdelen problematisch zijn. Het staat je vrij om halverwege de cursus ermee op te houden. Gedurende de tweede week gaan we door op de gesignaleerde problemen.

Voor deze cursus krijg je geen studiepunten of cijfers.

Maandag 6 september

In deze eerste bijeenkomst wil ik een lijst opstellen van punten waar studenten van aangeven er moeite mee te hebben. Vervolgens zullen we een serie opdrachten maken. Deze opdrachten worden individueel gemaakt. Het zijn opdrachten die je halverwege het eerste studiejaar moeiteloos en foutloos moet kunnen maken. Aan de hand van deze opdrachten kunnen we verder signaleren waar eventuele problemen zich voordoen. De opdrachten die tijdens de eerste sessie niet worden gemaakt, worden door de studenten zelf thuis afgemaakt.

We hebben gesproken over de algemen benadering van wiskunde en het belang ervan. Drie hoofdpunten waren, ga terug naar de basics, doe het veel, en : denk na over de betekenis. Na eerst wat algemene opmerkingen te hebben geplaatst hebben we opgaven gemaakt met als doel, oefening, maar vooral het opsporen van deficienties.
Opgaven eerste sessie,
[Postscript| Pdf formaat]
Antwoorden van de opgaven van de eerste sessie,
[Postscript| Pdf formaat] Als je na het lezen van de antwoorden en het verbeteren van je opgaven nog commentaar op je werk wilt hebben kun je het donderdag 9 september voor 14:00 in het postvakje van Joost J. Joosten inleveren.

Internet verwijzingen naar oefenmateriaal zijn oa http://home.hccnet.nl/t.amerongen/VWO%20Wiskunde%20A.htm en http://home.hccnet.nl/t.amerongen/VWO%20Wiskunde%20B.htm. Ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Wiskunde bevat enige interessante artikelen hoewel er geen direct oefenmateriaal is te vinden.

Vrijdag 10 september

In het eerste deel van deze bijeenkomst zullen we de eerder gemaakte opgaven bespreken. We zullen een lijst met moeilijkheden opstellen. In het tweede gedeelte van de bijeenkomst zullen we aan een nieuwe serie opgaven beginnen. De eerste serie opgaven zal bij de docent worden ingeleverd. Wederom geldt, dat opgaven uit de tweede sessie die niet tijdens de les worden afgerond blijven staan als huiswerk te maken voor de volgende bijeenkomst.

Maandag 13 september

In het eerste deel van de bijeenkomst zullen we de resultaten van de tweede opgavensessie bespreken. Het tweede deel van deze bijeenkomst is gereserveerd voor vragen en uitleg over algemene theorie.

We hebben aan een tweetal documenten gewerkt en theorie behandeld. De documenten betreffen de opgaven van prof. Bos plus enkele aanvullingen.

Vrijdag 17 september

In de laatste bijeenkomst zullen we restjes basistheorie bespreken. De docent zal hierbij ingaan op vragen van de studenten. Deze vragen kunnen in de loop van de tijd per e-mial naar de docent worden gestuurd. We zullen ook kort bespreken of er zich in de eerste twee college weken al problemen bij de wiskunde en logica vakken voorkomen.

De laatste bijeenkomst wordt verzorgd door Lev D. Beklemishev. Hij zal vragen over de eerdere stof behandelen.

We hebben het ook over literatuur gehad. De vraag was of er ook boeken zijn waarin de VWO theorie even kort wordt behandeld en wat voorbeelden en opgaven worden gegeven. Een boek wat precies dit doet ken ik niet dus suggesties zijn welkom. Suggesties zo ver:
Penguin dictionary of mathematics
Oxford concise dictionary of mathematics
Spectrum, Vademecum van de wiskunde
VWO Wiskunde Samengevat (uitgever?)

Momenteel zijn J. vd Craats en R. Bosch wel bezig met een boek wat hopelijk wel aan onze eerdere omschrijving voldoet. Wellicht komt dit volgend jaar uit. Er is wel een voorlopige versie van het boek op het web beschikbaar.
Verder, een reactie:

" Een echt goed [Nederlands boek] ken ik niet; de grote Amerikaanse Calculus-boeken (Stewart, Adams) bevatten wel alle basisstof, goed gepresenteerd en met veel oefenamteriaal, maar zijn tegelijkertijd ook ontzettend omvangrijk en dus afschrikwekkend. In het Nederlands zijn er de drie delen Wiskunde In Werking (Epsilon Uitgaven, Utrecht), maar daarover ben ik zelf niet zo enthousiast. Die bouwen ook voort op de middelbare schoolstof, eerder dn die nog eens te herhalen. "

Een andere reactie, dit keer op het Vademecum:

Het is een opzoek-boekje met allemaal wiskundige formules, er staan echter geen bewijzen of uitwerkingen bij. Het is dus handig om (als je even niet meer weet hoe bijv. de cosinus regel ging) dit boekje bij de hand te hebben zodat je 'm kunt opzoeken. Verder niets bijzonders volgens mij
Joost Joosten
Last modified: Wed Jul 27 19:10:51 MET DST 2005