The Liar, voorlopige web-ondersteunig, notes-distributie en huiswerkopgaven bij CS Logisch Instrumentarium Kennisrepresentatie

Tentamenregeling:
*30% van het cijfer: Aan de hand van ingeleverde opgaven. Iedere week wordt een aantal vraagstukken opgegeven. Deze dienen de vrijdag volgend op het college van maandag in het postvakje van Joost te worden ingeleverd(strict voor 9:12!). Electronisch inleveren kan ook. Gebruik dan het adres

jjoosten@phil.uu.nl(zonderwattussendehaakjesstaat)
Niks inleveren staat gelijk aan een nul!
*80% van het cijfer wordt bepaald door een take-home tentamen met eventueel een mondelinge nabespreking.
*30+80=100 in de zin dat de student er altijd goed van af komt.

Lesschema: (waar wij uiteraard zeer veel van af zullen gaan wijken(maakt deze toevoeging de web-pagina paradoxaal?))
)1( Inleiding tot het onderwerp, uiteenzetting tentamenregeling, boek H1 af, behandeling ZFC met een accent op het regulariteits axioma.
Huiswerk eerste week: uit boek 2 en 4, uit de handout: 1,5,11 en 17. Bonus:15 en 16.

)2( Hoofdstuk 2 uit boekje, begin H3, inleiding AFA en vergelijk met ZFC.
Huiswerk tweede week: opgaven 6, 9, 10 en 11 uit het boekje. Er zijn ook twee extra opgaven. Zij staan op deze pagina bij notes, week2.

)3( H3 AFA behandelen. Begin H4 Russel's account.
Huiswerk derde week: uit het boek opgave 12, 16, 29 en 30. Van opgave 30 in ieder geval de eerste tien "vertalingen". Van het college is een definitie op deze pagina in de notes te vinden ook is daar een extra opgave. Bonus opgave van deze week is opgave 31 uit het boek. Merk op dat er vorige week ook een extra opgave op het net was gezet. Probeer deze nog te maken!

)4( Russel's approach af(H4-7). Begin Austin(H5).
Huiswerk vierde week: uit het boek opgaven 34 en 40. Ja ja, komkommertijd. Nuttig om achterstallig werk aan te pakken?

)5( Austin af.
Huiswerk vijfde week: opgaven 55, 56, en 57 uit het boekje. Het is niet de bedoeling om bij opgave 57 een volledig gedetailleerd bewijs te geven maar meer een bewijsschets. Noem de belangrijkste punten.

)6( Recapitulatie en toegift: Common knowledge.
In het laatste college hebben we een deel van een artikel van Jon Barwise gelezen: J. Barwise, "Three Views of Common Knowledge", 1988 in "Procedings of the Second Conference on Theoretical Aspects of Reasoning about Knowledge", bladzijden 365-379. In de context van het gebruik van niet welgefundeerde verzamelingen zijn ook genoemd Jelle Gerbrandy's dissertatie "Bisimulations on Planet Kripke". Geinteresseerden wenden zich tot The ILLC Dissertation Series. Ook is een referentie gemaakt naar Willem Groenevelds , "Logical Investigations into Dynamic Semantics" .
Huiswerk van week 6 is bij de Notes van deze webpagina af te halen. Er zijn slechts twee elementaire opgaven deze week.

Tentamen
Het tentamen is op te halen in digitaal formaat van deze pagina. Het is ook op het onderwijsbureau (administratie?) van de faculteit wijsbegeerte te verkrijgen.

"Volgende week donderdag zal nog een vragenuurtje worden gehouden. Er kunnen dan ook nog opgaven worden ingeleverd. Aansluitend zal het tentamen worden uitgegeven."(20 april 2000)
Plaats: Filosofiefaculteit,Bestuursgebouw kamer 467.
Tijd:donderdag 27 april 2000 van 19:01 tot 21:00.
Na het vragenuurtje wordt het tentamen afgegeven zowel in "hardcopy vorm" als ook in digitale vorm op het net. Het tentamen dient voor dinsdag 9 mei ingeleverd te worden. Het tentamen kan in digitaal formaat naar Joost gestuurd worden of in "analoog" formaat in het postvak van Albert Visser of Joost Joosten worden gelegd.(In de stafkamer van de filosofie faculteit, kamer 462.)

Er komt zeker een opgave met bisimulatie in het tentamen. De precieze definitie kan men op deze webpagina vinden. (to appear) Het is ook in de klas behandeld. En het vragenuurtje.....

Bekijk deze pagina ook eens door hem via http://www.smurfalizer.com/ in te laden.

Notes

Week 1

  • An Introduction to Zermelo Fraenkel, A selection of notes of Kees Doets(modified)
    [ DVI | Postscript]

Twee vragen uit "The Liar"
Exercise 2. Consider the example:"This proposition is true or it is not true." Does the proposition expressed seem to be true, false, "up for grabs", or paradoxal? Contrast this with the proposition expressed by "The Liar is true or it is not true."
Exercise 4. Contrast the Liar with the proposition expressed by "The Truth-teller is false." Show that the truth value of the proposition expressed by the latter is "up for grabs", and so it must be a different proposition from the Liar.

Joost Joosten
Last modified: Mon Apr 28 10:23:57 MET DST 2003

Week 2
En hier dan de extra opgaven voor deze week. Helaas is het niet mogelijk om een aantal bladzijden van het werkboek in te scannen en op het net te plaatsen. Hiervoor zouden we eerst nadrukkelijke toestemming bij de uitgever moeten aanvragen. Een behandeling van een verzoek zou wel eens erg lang kunnen gaan duren.

Week 3
In het college is een afwijkende definitie gegeven van wat wij onder proposities verstaan. Deze heb ik opgeschreven en op het net gezet. Ook is er een extra opgave te vinden die zinnig is om een beetje met deze nieuwe definitie te stoeien.

Week 6
In de laatste week van dit college hebben we het artikel "Three Views of Common Knowledge" van J. Barwise behandeld. Als huiswerk is er een tweetal niet al te moeilijke opgaven hieronder te vinden.

  • Weten en Waarheid, twee oefenopgaven bij "Three Views of Common Knowledge"
    [ DVI | Postscript]

Tentamen

  • Formele definitie van Bisimulatie in AFA, Te gebruiken bij opgave twee (o.a.?) vanaf vrijdag middag
    [ DVI | Postscript| pdf]

  • Het tentamen, ook op het onderwijsbureau te bekomen
    [ DVI | Postscript| pdf]
  • Eindcijfers, (onder voorbehoud) contacteer Joost voor meer informatie.
    [ DVI | Postscript]